fredag 6 februari 2009

bättre idag

Yay, äntligen en rikigt bra dag. Idag har ingenting gått snett och alla har vart snälla. Kanske beror det på gårdagens depp, men det spelar som ingen roll, jag är nöjd för vilket som. (Igår när jag lipade snöt jag slut på en halv toapappersrulle och skavde upp halva ansiktet med det vassa pappret dom envisas med att ha här. Imorse var hela fejset uppsvullet :C )
Inget speciellt har hänt på vårdcentralen, mer än att jag var betrodd med både bokföring och stämpel och det är väl i och för sig rätt stort… var rätt mycket att göra och lite personal. Kul att känna att man gör nåt, även om det inte är så mycket. Fick tre barn att skratta idag – också en härlig känsla att inte alla börjar gråta när dom ser en.
Igår fick jag hålla en liten killing och han var så fruktansvärt söt att jag nästan smugglade ner han i min ryggsäck. Det är så man smälter för dom indiska barnen. Tefatsstora ögon och runda kinder. Ååh. Ska ta kort på nåt barn och visa er får ni se.
jag kan bjucka på en bild på vad dom blir så rädda för:



lite farligt kanske...

Igår fick vi annars fina bevis på hur man INTE ska utföra vård. En tant med ett stort diabetessår vid fotknölen fick en omläggning som liknade den brännskadade mannens, bomull och gasbinda. Thats it. Och foten i en plastpåse och sen gå hem. Fatta vilken bastu och bakterietillväxt som blir därinne. Herregud. Jag såg bara ett amputerat underben under hela omläggningen…även ett dropp som en annan tant skulle få. Det var inte sterilt, minst 10 cm luft som gick in. Nålen kom inte på plats ordentligt och allt började gå subkutant (alltså in under huden, inte i venen) och ingen märkte nåt förrän jag röt till på svenska att det fan var dags att stoppa droppet innan huden skulle sprängas. Sen kom en annan syster och löste det hela och då gick allt bra. Skönt att nån kan i alla fall.
Nu äter jag choklad (myrorna bröt sej ju in i min mars som jag sparat på tills ett fint tillfälle) och dricker bubbelvatten och internetar. Jag är glad och allt känns bra igen. Hurra!

Inga kommentarer: