torsdag 5 mars 2009

som en god hemmafru

idag har jag sett en begravning och vart lite på en bröllopscermoni.
två saker som skiljer sig otroligt mycket från vad vi är vana vid. begravningståget var hur stort som helst och det var fullt av klara färger, prat och gemenskap.
kroppen bars på en bår över huvudena på folkmassan och den var invirad i ett vackert rosa tyg.
begravningståget gick förbi bussen påvägen till platsen där man bränner dom som dött, sen gick dom tillbaka samma väg och då fick dom syn på mej. en gora. (en viting) peka och skratta och blygt slå ner blickarna när man ler.
fantastiskt.
samma sak på bröllopet.
vi åt lunch utanför ett av de äldsta templena i krokarna (man sitter ner på den skitiga stenen, förhoppningsvis i skugga, äter med smutsiga händer och hoppas att man inte ska bränna bort hela munslemhinnan av nåt starkt man blir bjuden på)
plötsligt började det trumma och labbteknikern (som är bäst på engelska) drog iväg med mej för att jag skulle få se hur ett indiskt bröllop såg ut.
det var inte så mycket folk (mer än jag sett på svenska bröllop dock) så han var lite besviken, men jag fick så det räckte. plus att jag fick posa och va med på massa kort under själva välsignelsen, så dom kom av sej lite.
hoppas dom vart glada att ha en gora med på bröllopet iallafall, pinsamt annars.

sen var vi tvugna att åka vidare.
på eftermiddagen hade vi typ 3 patienter och jag drack två koppar med citronjuice utblandat med deras vatten. har bara vart en gång på toa sen dess (3 totalt idag) så vi får väl hoppas att vattnet var okej...

när jag kom hem tvättade jag, som den goda hemmafrun jag är, min vita jobbskjorta.
jag har ju två, men den andra är inne på tvätt och jag lyckades givetvis luta mej mot den dammiga bussen massa gånger idag. hurra.



så imorron får jag ha en skrynklig men ack så ren skjorta.
känner mej duktig när jag gör sånthärnt (fast det kanske mest beror på att vattnet blir brunt och skjortan lite,lite vitare än innan)

annars har jag blivit erbjuden att bli chafförens 2:a fru idag. om jag kunde ge honom 3 barn. jag sa nejtack och sa att jag inte trodde att min blivande man skulle gilla det (daniel alltså, jag har dikat ihop värsta historien. men det mesta är sant)
och så skulle jag nog inte göra mej så bra som hemmafru.
trots att jag kan tvätta.

det är en mycket bättre dag idag.

Inga kommentarer: