måndag 6 januari 2014

Årskrönika del 2

Så var vi framme vid sommaren.


JUNI


Jag blev galen i jordgubbar. Skulle kunna levt på det. Jag som i vanliga fall är allergisk kunde äta hur mycket som helst utan ett enda utslag. Fatta lyckan!
Köpte så ofta som jag kunde rättfärdiga. Letade självplock här i stan men hittade i vanlig ordning inget bra ställe.


Det blev olidligt varmt att dansa. Fick klä mig i de tunnaste klänningarna och med boxertrosor för att inte tros-chocka i swingouterna och kasten.
Ungefär här började jag få foglossning och fick sen sluta dansa helt. Sorgen var total. 
Fick sluta lyssna på swingmusik och hade ont i magen av saknad.


Men sen gifte sig Lisa och Joel och jag var allt annat än ledsen. Sjöng Going To The Chapel tillsammans med några andra som ingångslåt och trodde jag skulle dö av nervositet, men hej va kul det var när det var över!
Världens finaste bröllop iallafall. Sol, hav, fina tal, massa god mat, pingis och barfotapromenad på natten. Berättade också för alla vänner som var på bröllopet att vi skulle få en liten rackare till hösten. Tusen glädjetårar blev det.



Dagen efter gjorde vi ultraljud och jag kunde äntligen, äntligen berätta för alla fina jobbarkompisar ( förutom de som redan hade listat ut det, smarta jävlar)
Jag hade smugit rätt länge med det, tyckte att det syntes jättemycket. 
Hur som helst var det sjukt gött att dela glädjen med alla även om jag fortfarande var livrädd för att något skulle hända. Hade av nån anledning varit övertygad om att det skulle bli missfall och äntligen lossnade det lite och jag vågade vara glad.


JULI


Juli kom och bjöd på solsken. Jag, Linus och Susanne tog med Theo till Sävedalen för att äta glass på Triumglass cafet.
Han fick en liten flagga.


Sen åkte vi hem till Linköping. Albin och Moa tog med mig ut till jordgubbsfälten (äntligen!) och jag åt så mycket gubbar så det stog ur öronen på mig. Resten bakade vi en hysteriskt god tårta av.
Sen åkte vi båt i Kinda kanal och fikade med min finkusin Marike och min morbror Kjell i Fjälla.
Och så badade vi i iskalla sjöar och konstaterade att bad-genen kommer både från mammas och pappas sida.


Juni fortsatte bjuda på högsommar när jag och Karolanna gick på Gyllene tider på Ullevi. Det var vi och 42 000 andra i publiken. Tänk att vi fortfarande kunde alla texterna.


En vecka senare kom Malin hit från Oslo och vi gick på Robbie Williams. Vi hade precis lika fint väder den kvällen. Det är något magiskt med utekonserter när solen går ner och det äntligen blir lite svalare och man kan andas. 


Vi jobbade massa men när vi inte gjorde det så badade vi förstås.


Julis kanske varmaste dag spenderade vi hos Emma och Markus för att mål om deras hus. Kanske inte världsbästa när man har problem med termostaten i vanliga fall. Eller att klättra på stegar med foglossning. Men vad gör man inte för att hjälpa till? Och fint blev det.


I slutet på juli blev vår bil stulen och sönderkörd. Polisen hittade den i Hjällbo och det var hemskt sorgligt att bli av med den. Den skrotades utan vidare och vi som skulle åka på bilsemester (för att jag behövde övningsköra) stod plötsligt utan bil.


AUGUSTI


Badpaniken var stor, vilket den i och för sig alltid är när det är över 20 grader varmt och min trogna badkompis Uffe skjutsade runt oss i hans gamla bil. Tur för annars hade jag nog smält bort.


Semestern började och likaså jakten på en ny bil. Det blev en Volvo V70 tillslut. Nu är vi nöjda men jag tyckte att det var som att övningsköra en pråm i början...


Vi åkte på vår försenade bilsemester, Västergötland, Östergötland, Småland, Skåne, halland och så tillbaks till Göteborg.
Augusti var himla regnigt men vi klarade oss rätt fint ändå. Bodde hos familj och vänner och nåt enstaka hotell - vi ville spara lite pengar till Island som vi snart skulle åka till.

Här har magen börjat synas ordentligt också.


Två dagar innan Islandsresan var vi på sommarens andra bröllop. Anton och Annas.
Anna var vacker som en dag och Anton var så stilig att jag började gråta så fort jag såg dom. Bröllopet var ute på en ö i skärgården norr om stan i ett litet vackert kapell. Nästan alla från gamla Skövde-gänget var där!


Och dagen innan Islandsresan var det andra grenen i Göteborgsklassikern. 50% av vårt lag kom till start. Jag fick kramp när jag simmade och Nathalie var tvungen att jobba. Plus att jag inte var ett dugg avis, 19 grader i luften, regn och blåst. Huu.
Anna och Mathias klarade sig fint ändå. Och Daniel simmade med förresten.


SEN for vi till Island. Äntligen!




















Lavafält, vulkaner, glaciärer, regn och snålblåst bjöds det på. Och en dag med sol.
Då passade Daniel på att fria - hurra! En av de finaste dagarna i mitt liv!

I övrigt var det lite kallt men en galet bra semester! Vill definitivt åka tillbaka någon gång när Iris är lite större så vi kan få göra detdär som inte gick att genomföra nu. Typ ridning, glaciärvandring, dykning och valsafari.


SEPTEMBER


I september slutade jag jobba. Jag hade vart nästan helt administrativ i slutet och fixade inte riktigt att vara på golvet. Hamnade på ett hjärtstopp en av de sista dagarna och allt var tungt. Magen var i vägen och huvudet fungerade trögt. Så det var tråkigt men nödvändigt att sluta.

Något som var bra med det var att jag hade tid att ta tag i körkortet. Jag pluggade teori varenda dag och hade körlektioner 2-3 ggr i veckan med värdens bästa körskolelärare.



Och så äntligen, äntligen blev våra ringar färdiga!









Och vi gick på årets sista bröllop när Uffe och Jennie gifte sig i stora kyrkan i Mölndal




















Vi kräftskiva med jobbet. Jag hade engagerat halva bekantskapskretsen i min craving på julmust och äntligen fick jag dricka en flaska. Malin aka räddaren i nöden hade hittat en flaska i hennes föräldrars skafferi som hon gav mig. Den hade gått ut i mars men vad tusan gjorde det. Den smakade ljuvligt!




Tog det sista doppet för året i Härlanda tjärn. Fick lite kramp i magen men annars var det skönt. Tänkte att jag var tvungen att lära bebisen att kalla bad är bra.





OKTOBER

Magen växte mer och mer och jag piffade till mig en kväll innan jag skulle på middag med de som jag hade min Indien- praktik med. Den indiske koordination var nämligen på besök och vi tog ut honom på middag.
Som tack för maten bjöd han oss (och familjer) till sitt nya hus i närheten av Pune i Indien. Man tackar!






Sen var det dags för årliga äventyrsfestivalen Banff. Lika inspirerande och galet som vanligt. Vill alltid göra massa konstiga saker när jag har sett alla filmer. Typ hoppa bungyjump från flygplan och sånt.

Sen blev det höst. Röda löv, kyla, problem att knäppa jackan, mer övningskörning. 


Vi åkte hem till Linköping och grillade korv.


Och 17:e oktober tog jag äntligen körkort!!!
Första försöket både på teori och uppkörningen. Alltså jag var så stolt att jag kunde dö. Och det var otroligt sorgligt att säga hejdå till min körskolelärare. Hon hade liksom blivit en sån himla fin vän.



Vi började så smått förbereda för att Iris skulle komma. Jag startade projekt som Daniel fick slutföra. Tillexempel skruva och måla spjälsäng.


Och så åkte vi på en sista oktoberutflykt. Det var hur kallt som helst men väldigt tjusigt. 




NOVEMBER


Första helgen i november - novemberloppet. Sista delen av göteborgsklassikern. Vi var där och hejade och önskade att få springa själva. Men nu var det riktigt svårt att ratta runt, såg ju inte ens fötterna längre.





















Sen blev det jul mitt i november, lika bra att börja medan man kan tänkte jag och bakade lussebullar.
Hade en svag förhoppning om att de skulle räcka ända fram till lucia men det var kört. De tog slut innan man hann blinka.





















Sen blev vädret sämre och kallare och jag orkade inte så mycket på dagarna längre, promenaderna blev kortare och tog längre tid och jag skaffade netflix och hade Glee-maraton.








Sen skulle jag ha barn. Galet!








10 dagar senare såg jag fortfarande ut som om jag hade svalt en boll.



Men sen kom hon ut, lilla Irisen. Efter 34 timmars värkar och många tårar och skrik senare. 
Skrynklig och lite ful men alldeles perfekt med tio fingrar och tio tår. Som en för-julklapp, 24:e november.




DECEMBER

Sen blev det december. Vi hade kommit hem från BB och försökte få dagarna att fungera mellan mat, baj och blöjor. 
Andra advent kom och bjöd på snö. Den regnade såklart bort ganska snart men det var vackert som tusan.



















Vi firade julen i Linköping och Iris charmade sin mormor och morfar med världens största leende.



Och sen blev det sista dagen på året, vi åkte och tittade på 10- minutersfyrverkeriet och blev sen bjudna på finmat i Kållered. Mycket fint avslut på ett hemskt bra år!



Inga kommentarer: