fredag 13 september 2013

Sista dagen på semestern

Sista dagen på Island spenderades i Reykjavik.
Vi tog sovmorgon och långfrukost på hotellet innan vi gick upp och la oss igen.
Efter lunch åkte vi till ett shoppingcenter i förhoppning att hitta ringar, men det fanns ingenting som föll oss i smaken.
Synd.

Efter det tröttnade vi och for hem igen och bestämde oss för att besöka Perlan istället.
Det är ett omgjort vattentorn på en kulle mitt i stan som nuförtiden rymmer ett museum, en konstgjord geysir och en roterande (!) restaurang.



Först gick vi på muséet. Det handlade om Islands historia, spännande värre!
Man kunde prova kläder och hjälmar. Jag dog lite när Daniel tog på sig den här:

 
Sen gick vi hem och piffade innan Daniel bjöd mig på finfin förlovningsmiddag i den roterande resturangen.  
Vi fick vårt bord precis intill fönsterna och hade en jättevacker solnedgång att titta på.
Under middagen snurrade vi ett varv, tror det tog två timmar ungefär.
Utsikten var enorm! Att det inte finns på fler ställen!
 



Jag åt en fisktallrik igen som nästan var lika god som i Isafjördur och fick sen in världens finaste efterätt.
 
Men resten glömde vi ta kort på för vi hade det så himla bra. Synd men bra anledning.
 
Så var den resan slut. Nästa resa vi tar oss iväg på är vi tre stycken. Galet!
Men det var en hemskt fin sista-resa - jag kan verkligen rekommendera Island för alla som undrar. Det finns allt - natur, äventyr, kultur, mat, stad osv.
Åk bara åk!

Inga kommentarer: