söndag 20 december 2009

Making of the rocky roads

Alltså jag är ledsen om jag trakaserar er med julgodis och recept och sånt, men det är ju fantastiskt roligt att baka!

Nu har Emma tjatat om sina rocky roads så jag var tvungen att prova...

2 påsar dumle. Skala och dela mitt itu.




Lite lagom mycket machmallows. Klipp i små bitar.



Lägg det i en form och häll över 3 dl jordnötter. Jag tog saltade för jag vet att jag tycker det är gott med choklad och salt. Man får göra som man vill med det.




Sen smälter man dendär eländiga chokladen igen. Och är fortfarande försiktig så man inte får vatten i den. Jag hade 600 gram mörk blockchoklad.




Häll över och gegga ihop det. Man behöver inte skynda sig så mycket som man tror, men maschmallowsen blir lite knepiga när dom smälter.



Det fastnar på slickepotten men det gör ju inget. Det kan man ju tugga bort.



När man har rört ihop det ser det ut såhär. Då ska man låta det stelna och sen skära det i bitar.




Och sist men inte minst får ni se min amaryllis!
Hurra va fint när den har slagit ut!!


3 kommentarer:

Mats sa...

Skit i vattenbad kör micro. Tips från Jan Hedh chokladmästare. Skaffa termometer får inte bli varmare än typ 50 grader.

en fis i rymden sa...

åh, jag vågar inte göra det sen jag tände eld på chokladen för några år sen. Hade då iofs ingen termometer (men nu har vi en som Daniel köpte efter minkyssemisslyckandet) Men det kanske man ska testa nästa år...Skulle ju sannerligen underlätta en hel del!

Mats sa...

Man kan nog lugnt säga att om chokladen brinner så har du för låg kvallité :) men visst det går snabbt på slutet. Min blev för varm i år när jag gjorde praliner så dom blev flammiga och knottriga inte bra.