måndag 5 december 2011

Gulaschsoppan

Alltså, dethär är ju världens näst godaste soppa. Den godaste jag vet är köttsoppa på burk, jag skäms lite för att erkänna det, men så är det. Jag kommer aldrig lyckas lika bra som herr Knorr...

Här kan ni få receptet:

En lök, en paprika, 500 g köttfärs, några potatisar, vitlök, buljong och krossade tomater. Jag hade i en morot också, men den fastnade inte på bild.



Stek köttfärsen i en stor gryta. Under tiden kan man hacka grönsaker.
By the way drömde jag att jag hackade nåt inatt. Problemet var bara att jag filéade upp hela mitt finger - från nageln ända ner till handen. Helt sjukt. Och jag skulle till jobbet. Var helt hysterisk i drömmen, ringde jobbet och sa att jag var tvungen att åka till vårdcentralen och sy men jag fick inte ledigt.
Det knäppa var att jag tyckte att det var rimligt. Jag tejpade helt sonika ihop mitt finger med silvertejp och satte mig på cykeln.
Undrar om det är så att jag börjar bli stressad och inte vill tillbaka till jobbet?.
Nåväl.

Hacka grönsakerna var det:



Häll i det tillsammans med köttfärsen och fräs på en liten stund. Häll i 6 dl vatten, buljong och tomatkross. I med salt, peppar, chilli och paprikakrydda och koka tills potatisen är mjuk, ungefär 15 minuter.
Klart och betalt!


Tyvärr är gulaschsoppa inte så fotogeniskt. Ni får titta på den fina gjutjärnspannan och föreställa er resultatet istället!

Inga kommentarer: