onsdag 23 mars 2011

18. Min favoritfödelsedag

Listan har stannat av rätt rejält. Jag fastnade nämligen på denna punkt. Trodde inte jag hade någon favoritfödelsedag och tyckte att det var lite sorgligt.
Men idag när jag stog i duschen dök det upp. Minnet av hur mitt 6-års hjärta klappade extra hårt.

Min favoritfödelsedag måste helt enkelt vara när jag fyllde 6. Jag fick ett ponnyhäst-slott.
Det var så stort att det täckte halva rummet. Jag fick det av mormor och morfar och jag vart så glad att jag började gråta, första gången det hände. Hur kunde jag vara värd nåt så fint?
Jag hade aldrig fått nåt så stort, eller dyrt heller för den delen, mamma och pappa hade ju så dåligt med pengar. De pluggade ju båda två och hade tre barn. Vi bodde i en trea och jag delade rum med storebror.

Men detdär var min dröm. Jag tänkte på det om kvällarna, drömde om det på nätterna. Ponnyhästhuset från himmelen. Och så stog det där.
Jag levde i min dröm.

Det fick visserligen inte stå kvar så länge, med den begränsade ytan och en bror som inte riktigt var ett ponnyhäst-fan. Det såldes och jag minns inte vad jag fick istället. Men oj va lycklig jag var den tiden jag hade det.
När min morfar dog några månader senare var jag mest ledsen över att han inte hann se det fina huset. Och att jag inte kunde få ta med det på begravning och visa.
Så resonerar ett barn.

Inga kommentarer: