fredag 1 januari 2016

Årslista 2015

Jag skulle gjort en årssammanfattning så som jag brukar men jag orkar inte, det får bli en lista istället:
Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? 
Jag började plugga igen, till intensivvårssjuksköterska. Jag gifte mig. Jag fick en fraktur på sternum och jag opererade handen. Både roliga och tråkiga nya saker. 
Genomdrev du någon stor förändring? 
Det får väl vara plugget då? Det är ju en sjukt stor förändring egentligen, både mentalt, ekonomiskt och praktiskt. Sjukt stolt att jag har gjort det här!
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Ja!

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?  
30/5. När vi sa ja till varandra en stormande kall vårdag.
Dog någon som stod dig nära?
Nä, tack och lov. Känns fint för det var mycket begravningar förra året. 
Vilka länder besökte du? 
Norge och England.
Bästa köpet? 
Min fantastiska brudklänning och bröllopsresan!
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att vakna i en hotellsvit med brudklänningen slängd på golvet och en vacker ring på fingret och en underbar man vid min sida. Och att få plusset på stickan där i augusti! Plus alla fina vänner som också ska bli föräldrar nästa år - mer barn till världen - hurra!
Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016?
Lugn och ro, en hel och fungerande kropp utan skador och krämpor.
Vad önskar du att du gjort mer?  
Slappat och tränat!
Vad önskar du att du gjort mindre? 
Skadat mig, stressat mindre och haft mindre ångest.
Favoritprogram på TV? 
Tv? Vem hinner se det? Nä men jag såg en del på datorn i efterhand. Gillade julkalendern skarpt!
Bästa boken du läste i år? 
Ja det var sannerligen inte någon av kurslitteraturböckerna! 
Största musikaliska upptäckten? 
Hm, har som kört på spotifys playlists hela året. Så himla tråkigt egentligen men så är det.
Vad var din största framgång på jobbet 2015? 
Jag har ju inte jobbat så mycket men jag har praktik nu och det kanske kan räknas som jobb? Jag jobbar ju när jag är där liksom. Och jag är faktiskt imponerad över att jag klarar det. Kände mig livrädd första gången jag klev in i en iva sal och insåg att det skulle bli mitt jobb. Nu är jag bara lite rädd.
Har iofs jobbar lite i ett sjukvårdstält utanför migrationsverket. Det är jag himla glad att jag gjorde. Det känns fint att kunna hjälpa dem som behöver det allra mest.
Största framgång på det privata planet? 
Giftermålet.  Att vi samarbetar så bra och är ett sånt bra team. Att Iris blir en sån himla fin person. Det är ju liksom vi som uppfostrar henne. Herregud vilket ansvar alltså, även om det hittills går bra. 
Största misstaget? 
Kan inte komma på nåt stort misstag faktiskt. 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Både och. Jag har haft sånna sjuka lycko-peakar men har vart ledsen i perioder av olika anledningar.  Ett egentligen väldigt svajigt år. Jag hoppas att nästa år blir bättre faktiskt. 
Vad spenderade du mest pengar på? 
Bröllop och bröllopsresa utan tvekan. Det är dyrt att gifta sig!
Något du önskade dig och fick? 
En bebis i min mage. Ett friskt barn. Ett tak över huvudet och en man som älskar mig. 
Något du önskade dig och inte fick? 
En bättre plugghjärna. 
Vad gjorde du på din födelsedag 2015? 
Var i simhallen med Daniel, Iris, mamma och pappa. På kvällen tog Daniel med mig på finresturang.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Om jag hade kunnat slappna av och varva ner lite mellan varven. Det har varit så galet intensivt år att jag knappt vet vad som hände i våras, det känns som om det var flera år sedan jag och Daniel var i London.  
Och så önskar jag att jag hade sluppit den enorma tentaångesten som jag får före varje tenta. Fy alltså!
Vad fick dig att må bra?  
Iris, alla dagar hela året. Hon är det finaste jag vet. 
Vem saknade du? 
Alla som bor långt bort, särskilt Malin och Filip.
De bästa nya människorna du träffade?
Mitt fina lilla plugg-gäng! Jenny, Marcus, Johan och Martin.
Mest stolt över?
Att jag faktiskt har rått runt dethär året. 
Högsta önskan just nu? 
Att bebisen i magen fortsätter må bra och inte utsätter oss för fler skrämselhickor, att alla ska få vara friska, att folk ska sluta bära runt på så mycket hat och att alla flyktingar ska få ett fint och värdigt mottagande. 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 
Hela livet kommer bli annorlunda nästa år.  Skolan tar slut om två veckor och då far vi äntligen på bröllopsresa! Sen ska jag jobba ett kort tag innan jag går hem och väntar på lillebror. Det ska bli fint!

Inga kommentarer: