lördag 1 oktober 2011

Framme i kaoset

Vi befinner oss i ett kaos. Kathmandu alltsa.
Sa likt Indien, men anda inte. Eller kanske ratt mycket anda. Om nan hade slappt ner mig har och jag inte visste vart jag var skulle jag chansat pa indien. Forutom att allt runtom stan ar gront,gront,gront. Och att hela staden ar omringad av berg.
Vansinnigt vackert!!

Efter en del pappers- krangel (givetvis i dehli nar vi mellanlandade) kom vi fram hit ungefar 2 timmar forsenat. Men vi blev anda hamtade som vi skulle av en rar liten pojk och val pa hotellet fick vi lyx-sviten av nagon underlig anledning som ingen vet. Och vad som ar lyxigt med den vet vi val egentligen inte heller...Men den ar tack och lov kackerlacksfri och myggfri.

Vi har tillbringat dagarna med att forsoka att inte bli overkorda och att inte ga vilse i nan farlig grand. Vanstertrafik, omojliga gatmonster och total anarki gor det lite knepigt. An sa lange har vi klarat oss, dock ar trummhinnorna helt bort-tutade och nasan och oronen ar helt igendammade.
Dammet ar faktiskt varre har an i indien, det kommer in overallt. Svart att andas emellanat. Daniel peppar for att vi ska kopa munskydd (som vissa har) men jag tycker att det kanns lojligt. Plus att jag sakert skulle svettas annu mer.
Detdar med att man ska dricka 6 liter vatten om dagen (alltsa under vandringen) kommer inte bli problem med.

 Vandringen ja. Den startar pa mandag morgon. Vi har vart pa guidekontoret och forsokt stalla allt tillratta idag. Han verkar ha missuppfattat ungefar 90% av allt vi har mailat om. Men nu verkar han vara pa ratt bana igen, han ska fixa en guide imorron och de sista papprena skall ocksa bli klara imorgon.
Sen har vi hyrt dunjackor och dunsackar, kopt regnskydd (det sags att det kan komma nan skur ibland) och vandringstavar. Vi tror vi blev hel- lurade men det ar ju anda billigare an hemma sa det kanns ok hur som helst.
Stavarna kostade 300 spann (bra mycket finare an mina hemma) och regnskyddet gick for 50 spann (i turkost galon, haha)
Hyran for sovsack och jacka gick pa 30 spann om dagen. Det ar ok for att inte frysa tycker jag.

Ar fortfarande lite nervos for flygningen till Lukla, men som Nepaleserna sager, det beror pa ditt karma. Kanns ju lugnande. Var jag dum i forra livet dor jag lite snabbare i detta. Tacktack - kanns lite helvkul.
Men tja. Pa ett satt har dom val ratt i att man inte ska oroa sig i forvag or nagot man inte kan styra over. (forutom att vi kunde gjort som Susanne sa och gatt upp..)

Nu ar det snart middagsdags har och  vi ska bestamma om vi ska till nat jalka monkeytempel eller inte. Det sitter namligen en liten guide har bakom som verkligen tycker att vi ska dit!

Hoppas alla har det fint hemma.
Hors snart igen!

Inga kommentarer: