torsdag 27 oktober 2011

Delhi

Delhi ar en speciell stad.
Det ar liksom inte likt nagonting annat jag nansin sett eller upplevt. Nar vi kom i forrgar ville jag harifran sa fort jag bara kunde. Alla drog och slet i oss (mest mig) och forsokte fa pa oss pa en ricksaw/in i en butik/ titta pa nat speciellt. Det luktar kiss och bajs, kryddor och mat, sopor och kossor, svett och sand pa samma gang. Fy tusan.
Men sen har det gatt lite battre. Vi vart total-lurade till fel del av stan av en idiot men vart raddade av en snall farbror.
Rande runt och tittade pa massa grejer i centrum (som forovrigt mest ar gator utan affarer, folk har spritt ut sig pa trottoarerna istallet, och grasmattor som borjar gulna). Sen blev vi trotta och satte oss i en park tillsammans med massa arbetare fran bazaren som lag intill. Pratade om vad man jobbade och tjanade osv och alla trodde forstass att vi var jatterika.

Mitt i allt kom en snubbe med turban - och en tops instoppad under turbanen, mitt i pannan - och ville rengora Daniels oron. Alltsa det var sa jakla roligt att se hur Daniel forsokte vrida sig ur hans grepp samtidigt som alla arbetare forsokte halla sig for skratt.
Lite latt forolampas gick topsturbanen darifran och muttrade att han bara forsokte gora sitt jobb medans jag dog i skrattsalvor.

Annars har vi provat att aka tunnelbana idag. Det var hur bra som helst, lite forvirrande bara. Vi for till " Redfort" och strosade runt tills jag dog svettdoden. Det var sjukt fint iallfall!
Nan aldeles for rik kille fick for sig att bygga det for 400 ar sen och det var fortfarande vansinnigt imponerande. Jag forsokte stjala en bild fran internet sa ni kunde fa se men det gick inte att spara pa datorn. (hmpf, daligt internetcafe... ni far google am ni ar intresserade)
Imorgon har Daniel peppat upp sig for att aka till ett kopcentrum. Manga affarer ar stangda for det ar festival (suprise! Det ar fan festival klippt hela tiden, vart vi an aker) sa vi har inte kunnat shoppa nat forutom nan sladd som den manliga delen av oss bara var tvungen att ha.
Festivalen ar som nanslags kombinerat jul/nyarsfirande med presentgivning och fyrverkerier. Och smallare, fyfan vad det smaller. Mitt i gatan, in i granderna, fran hustak! Helt sinnes!
Igar satt vi pa en rooftopbar tillsammans med en dansk och en japan och forsokte dricka bars och akta oss for att bli ihjalskjutna.
Det var lite laskigt men fint! (lite som delhi alltsa)

Vi har iallafall kopt en liten resa till Agra och Jaiour nu. Privatbil och chaffis som ska sightseeinga oss runt i 3 dagar for dryga tusenlappen. Lite dyrt men jag har mina forhoppningar om att det ska bli bra. Vi far pa lordag och sa har jag precis kopt en flygbiljett till Bankok pa tisdag!
Hurra, hoppas flygplatsen inte stanger innan dess! Jag langtar mig sjuk efter sol och salta bad. Vi far val se hur det gar...


Inga kommentarer: