tisdag 17 juni 2014

Morbus de Quervain

Jag har haft ont i händerna ett bra tag nu, det kommer och går lite från dag till dag. Det började när Iris låg i magen och jag trodde att det kanske var en släng av karpaltunnelsyndrom och att det skulle gå bort när hon väl var ute.
Sen kom hon och det har vart så mycket med det ena och det andra (och typ 2 månader hade jag så ont i fiffi att inget annat kändes) men sista månaden har det blivit värre och värre och koncentrerats till vänster handled och tumme. Jag åt en kur diklofenak men inget hände.
Det har liksom varit uthärdligt men så för en vecka sedan, andra dagen i Kroatien hände nåt och jag fick superont.
Alltså riktigt ont, nästan som om nåt hade gått av.
Tur i oturen att vi var på semester så alla kunde hjälpas åt med Iris, men det blev liksom inte bättre.
Så det första jag gjorde imorse var att ringa vårdcentralen och hade turen att få komma pronto.

Och jag hade turen att träffa en finfin arbetsterapeut som snabbt diagnostiserade det hela som Morbus de Quervain ( på svenska: akut inflammation i tummens senskida ) och provade ut en tant-skena till mig.
Den är superhård, typ som ett halvgips, och gör att man inte kan böja handleden eller tummen = rätt hyfsad smärtlindring.


Det är det positiva.
Det negativa är att den ska vara på dygnet runt, får bara ta av den när jag duschar ( om jag är försiktig), den ska vara på i ca 6 veckor, den är supervarm och det är sommar och om det inte funkar kanske man måste operera. Och det vill jag absolut inte. 
Hur tusan sköter man en liten bebis och ett hushåll med en hand? Och hur fasen ska jag fixa håret? Eller flyttpacka!?

Till råga på allt är Iris super-mammig och vill bara bli buren hela tiden, jag håller på att bli galen!  
Vi lånade sån tur var en bärsele av Johan och Gudrun till min Linköpingresa och har den fortfarande kvar. Det slutade med att jag fick spänna fast henne superhårt och göra benböj tills jag hade mjölksyra i benen. Då somnade hon. 
Sen fick jag ligga prick still i 40 minuter och svettas tills hon vaknade och bestämde sig att fortsätta tjura.


Denhär dagen alltså.
Snart ska jag avsluta den med panodil och soffläge.

Inga kommentarer: