fredag 9 mars 2012

Ett foto i timmen, nästan iallafall


Vaknar 8.30.


Såsar upp och sätter på kaffebryggaren, slår mig ner vid köksbordet och blir less på en gång.
Här är anledningen. Förlöjligande av något så viktigt som internationella kvinnodagen.



9.30 har jag tagit en snabbdusch, kaffet är klart och jag slår mig ner för att äta frukost. Smoothie, två knäckemackor och kaffe. Nomnom!



En timme senare sitter jag fortfarande kvar. Jag älskar lediga morgnar!
Här någonstans tar en liten plan om att måla om våra sänghyllor fart.


10. 30 har jag avancerat från tidiningen till bloggar. Läser om vårupproret och bestämmer mig för att ta på mig min somrigaste klänning. Till min stora besvikelse ligger det 2 cm slaskig snö ute så den får vänta lite med att komma ut och lufta sig. Men det var fint att ta på den och få längta lite extra.







11.30 gör jag mig iordning för stan. BareMinerals, mascara och eyeliner räcker bra för idag.






Hejhej, klar!


12.30 står jag och väntar på vagnen. Jag har det bra där jag bor, jag har 6 olika linjer att välja på. Nu passade 7:an bäst.



13.30
I väntan på att klippa luggen gick jag i affärer.
Denhär underbara vårjackan som jag har drömt om ända sedan vi var i Malmö skulle äntligen inhandlas. Är ni förvånade när jag säger att den inte fanns kvar i min storlek?
Sån tur var löste det sig, tack vare världens vänligaste expedit som ringde runt till Linköpings alla butiker och lyckades ordna att de la undan en till mig! Snällaste pappan fick trippa in och köpa den åt mig istället, så om två veckor kan jag strosa runt i denna på Linköpings gator.
Två klänningar och en second hand strosning hinns också med innan klipperiet inleds.




14. 30
När jag kommer hem till vår gård har de äntligen, äntligen, fyllt igen hålet i väggen till vårt hus. Det har ju pågått ett jävla bygge här i nästan två år, huset står ju på lera och har sjunkit ner lite här och var. Det var tvunget att göra en grundförstärkning och såklart var vår trappuppgång sist ut. Dethär borde betyda att vi snart slipper vakna till hejdlöst pålande, dunkande och svetsande klockan 7 på morgonen snart.

15.30 satte jag målningsplanen till verket.
Nu är sänghyllorna vita och fina igen. De var vitbetsade innan och på något mystiskt vänster vaknade jag en morgon och insåg att de nog var gulbetsade istället. Så går det när man köper billig IKEA bets.







När klockan var 16.30 var jag helt galet fikasugen. Kokade ännu mer kaffe och tinade svärmors bullar.




Straxt därpå kom finaste killen hem. Han vart så glad av bulle och kaffe så han inte kunde sitta still.
Eller så var det så att han helt enkelt inte ville vara med på kort.


17.30 kom vi på att vi skulle köpa väggfärg. Sagt och gjort, in i bilen och fara iväg till Backaplan.



Snabbhandlade som vi var passade Daniel på att kolla in statusen på hans TV på Siba medan jag handlade min favoritsnabbmat.
Köttsoppa på burk.
Så 18.30 satt vi och åt framför något knäppt program om Frankrike.


19.30 intog jag planläge.


Men vad hände här!?
En dryg timme senare började det cirkulera en polishelikopter över vårt hus. Herregud! Vad är det frågan om? En halvtimme senare var den fortfarande kvar, strålkastarna på och vi höll på att förgås av nyfikenhet. Intensivt googlande ledde ingenstans, tidningen kom inte heller så långt och inte ens Flashback hade en susning.
Jag tror det har något att göra med killen som försvan förra veckan. Hoppas de hittar honom snart.


21.30 kom jag på att jag hade köpt silver-rengöring! Pass på! Nu skulle det tvättas smycken!
(Tänk vad pigg man är när man får vara ledig två dagar i rad, är det såhär vanligt folk har det på kvällarna?)



Jag har ärvt en ring av min mormor, den har alltid vart så missfärgad att jag lite har trott att den är gjord av tenn. Jag har försökt putsa upp den tidigare utan resultat men what the heck. Man kan ju alltid testa igen. Här är den i tennutformandet:



Och här i silverform. Hurra vad fin den blev!



22.30 skulle Daniel gå och lägga sig så då städade jag upp efter målandet, tvättandet och matlagningen.


23.30 låg jag fortfarande och läste, googlade på polishelikoptrar och var hur pigg som helst.
Note to myself: att dricka kaffe klockan fem är alldeles för sent.

Inga kommentarer: