lördag 28 augusti 2010

äppelcupcakes

Imorgon fyller min storebror år och familjen kommer snart hit för att fira honom.
Jag ska göra glasstårta och äppelcupcakes.
Såhär gör man äppelmuffins.

Till själva smeten;
100 g smör
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
Citronskal av 1 citron
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt




Vispa ägg, socker och vaniljsocker hårt. Smält smöret och blanda i tillsammans med mjölken och den rivna citronen.
Blanda mjöl och bakpulver innan man välter ner det i smeten.

Sen är det dags för
Fyllning:
3 st stora äpplen
1 msk smör
2 msk strösocker
2 tsk malen kanel



Skär äpplena ganska tunt och smått. Lägg i stekpanna tillsammans med lite smör, stek en stund i kanel o socker. Låt det svalna lite innan det blandas ner i smeten. (Är det för varmt börjar bakpulvret jäsa och det är inte dags för det än.)



Medan man väntade på att äpplena skulle svalna kan man göra lite
Smuldeg:

75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker



Blanda ihop alltisammans i en skål och när man vispat ihop hela smeten och pyttsat upp i 13-14 formar så är det bara att strö över lite smuldegssmet.
Jag är ett fans av mycket smuldeg. Ju mer desto godare!
Grädda mitt i ugnen i ungefär 15 minuter på 175 graders värme.




Och så har jag såklart haft på mig mitt fina inflyttningsförkläde som jag fick av Anna när hon var här sist!

Inga kommentarer: