fredag 19 oktober 2012

Jultecken!

Idag har julen lurat kring hörnet hela dagen.
 
I skolan tog vi paus på förmiddagen, mitt i EKG- tolkningen, för Erik behövde frukost.
Jag och Torsten behövde tydligen julmust.
 
 
Efter skolan och en sväng på stan kom jag hem var alldeles slut. Vindrutetorkehaveri mitt på motorvägen, sopplunch, hink-jagande, hällregnande och tusen människor som var ivägen hade förvandlat mig till en grinig och fantastiskt tråkig tjej.
Dock möttes jag av en ren lägenhet och en matlåda i kylen. Så vände den dagen.
 
Tänkte att dendär hinken jag köpte, den var ju ändå för att göra glögg i. Lika bra att görat.
Man behöver dessa grejer:
 
 
 
1 paket jäst.
En bit ingefära.
5 potatisar.
En påse kardemummakärnor.
En påse kryddnejlikor.
Ett par kanelstänger.
2 kilo strösocker.
Ett paket russin.
5 liter svagdricka.
 
Sen skalar man och skivar potatisen och ingefäran och häver i allt i hinken. Tips är att inte göra det på trägolvet för det bubblar en hel del och tja, vad ska jag säga... Det blir lite klibbigt. Fast det luktar ju gott i och för sig.
Sen täcker man härligheten med lite plastfolie, gör ett par hål och sen är det bara att vänta i 6 veckor tills allt har gottat till sig ordentligt. Rör nångång ibland.
 
(Detdär med att vänta är inte min bästa sida. 6 veckor liksom! Det är ju ända fram till advent!
Behöver jag tillägga att jag lindade upp allt jäkla plastfolie och snöre bara för jag blev så nyfiken hur det smakade? Dum grej. Det var skitäcklig.)
 
Jag vet ju egentligen att det inte är jul, jag bara längtar hemskt mycket. Har gjort ett par tjuvlyssningar på julmusik, men än har jag inte tillåtit mig gå helt banans. Det får som räcka med glögg och julmust. Nåt ska man väl ha kvar till november?
 
Såhär höstigt är det egentligen. Här är Slottskogen under en regnig promenad i tisdags.
 

Inga kommentarer: