torsdag 19 maj 2011

Vandringshelg

Förra helgen tog jag tåget norrut och efter fem timmar kom jag fram till Uppsala. Där stog en röd cykel i ett cykelställ och väntade på mig.
Efter lite krångel hamnade jag hemma hos Sofia och blev bjuden på räkor, nybakt bröd och kladdkaka.
Jag har inte en enda vettig bild för jag glömde kameran. Sen glömde jag att mobilen har kamera.
Sån tur var kom jag på det dagen därpå för då skulle vi ut i skogen.

Vi tog våra cyklar och trampade iväg i stålande sol, tittade på blommande hägg och fina grusvägar. Ut på landet. Gillart. Många tramptag senare, en svettig rygg och en öm rumpa var vi framme vid skogen.
En halvbra karta men bra orienteringskunskaper (inte från min sida. Plus att min magkänsla spårade ur och gick åt helt fel håll) ledde oss till lunchpausen.
En nästan badbar sjö.



Goda tunnbrödsrullar och lite fotdopp kan man inte klaga på iallafall.
Vi tog oss runt den lilla sjön och vidare mot nattens mål. En nyanlagd pump, en byggd eldstad och ett nybyggt vindskydd med integrerat getingbo:


En sprakande eld och världens bästa kvällsmat får vem som helst att bli lycklig.
Trots att vi glömde te och marshmallows blev det en riktigt fin kväll. Lite myggbett och klar luft. Tacktack fina naturen.


Eftersom vi glömde teet hemma gjorde vi eget te av granskott. Man kunde tro att det smakade citron men det gjorde det inte. Bara första slurken. Men det var bättre än ingenting.
Jag sov som en stock trots punkterat liggunderlag och mygg i sovsäcken och när vi vaknade hade det fortfarande inte börjat regna. Fint.
Första dropparna kom när vi började gå. Och då gör det ju inte så fasligt mycket.


Efter en riktigt blöt cykeltur hem avslutades helgen med flygande jakob och glass med chokladsås.
Tack fina flickor för en riktigt skön helg!
Man glömmer liksom hur bra det är i skogen när man inte vart där på ett tag.

Inga kommentarer: